7 tipů, jak se prodat na sociálních sítích
Myslíte si, že jste v onlajnu dostatečně vidět? Nemusíte být zrovna freelancer, přesto i vám může budování osobní značky hodně pomoci – podpořit vlastní firmu a projekty, prodat své produkty, zviditelnit se jako odborník v oboru, ale třeba také zvýšit svoji cenu na trhu práce (ano v zahraničí je běžné, že uchazeče o pozici filtrují mimo jiné i podle jejich síly na sociálních sítích).
Sepsala jsem pro vás pár tipů, které můžete udělat pro to, abyste byli na sítích víc vidět a nakopli tak svoji kariéru.
Věděli jste, že víc než 90 % zákazníků věří při nákupním rozhodování lidem, které znají? Proto tak frčí influencer marketing. A teď je nejvyšší čas udělat lídra i z vás.
I. Nastavte strategii, vyprávějte svůj příběh
První věc, kterou musíte udělat, je říct si, k čemu vlastně chcete sociální sítě využívat. Zní to logicky, že? Ale ruku na srdce, opravdu používáte svoje osobní profily byznysově správně? Je mi jasné, že rodinný oběd u babičky je věc, kterou si chcete zapamatovat, ale upřímně – pokud nejste celebrita, moc lidí tenhle obsah zajímat nebude a vašemu brandingu na sítích také moc nepomůže. Snažte se tvořit takový obsah, který může ostatní inspirovat a ukáže, jak dobří jste ve svém oboru. Ale pozor, to neznamená, že nemůžete být osobní a lidští. Umění je obě tyhle části skloubit dohromady.
Inspirovat se můžete třeba těmito povedenými instagramy, jejichž autorkám se to povedlo na výbornou!
Nezapomínejte, že sociální sítě jsou o vyprávění příběhů. Právě vaše jedinečná životní cesta je to, co vás odliší od ostatních. Umožní lidem se s vámi ztotožnit. Vypíchněte problémy, které jste museli překonat a jakým způsobem se vám to povedlo. A nezapomíneje to dostatečně často opakovat.
II. Vyberte si, kde stojí za to být vidět
S nastavením strategie souvisí krok číslo dva – stanovte si, které sociální sítě chcete pro budování svého jména využít. Každá sociální síť má jiné principy fungování, jinou cílovou skupinu a její uživatelé očekávají trochu něco jiného.
Facebook vám umožní oslovit opravdu velké množství lidí. Instagram a Pinterest jsou super, máte-li hezké fotky. LinkedIn představuje úžasný prostor pro networking. Na Twitteru oslovíte odbornou veřejnost a novináře.
Určitě vás teď napadá otázka – kolik profilů si tedy mám udělat? Vždycky záleží na vaší cílové skupině a oboru podnikání, ale také na vašich časových možnostech. Méně je mnohdy více, a pokud se jednomu profilu budete věnovat pravidelně, můžete s ním udělat víc muziky, než někdo, kdo má profil na každé síti, ale nestará se o ně.
Rozhodli jste se, že budete komunikovat na Facebooku, Instagramu a LinkedIn? Výborně! Pokuste se ale obsah vždy vyladit pro danou sociální síť zvlášť. Pamatujte, pokud chcete, aby vás lidi sledovali na všech vašich sociálních sítích, musíte jim dát důvod – a tím je většinou právě různorodý obsah.
Osobně doporučuji využívat sítě, které vás nejvíce baví a kde rádi trávíte čas i v osobní rovině. Jedině tak perfektně zvládnete jejich specifika a tvoření obsahu bude bavit vás i vaše publikum.
III. Zvažte LinkedIn
Budu se asi opakovat, ale určitě doporučuji zvážit LinkedIn, ať už pracujete v jakémkoliv oboru. Právě teď totiž tato síť zažívá zlatý věk díky minimu reklam, stále vysokému organickému dosahu a snadnému navazování spojení. Ideální je jak pro podnikatele, tak pro zaměstnance, jen myslete na to, že obsah by měl být pokud možno odborný – zatím to ještě není Facebook.
A že tahle síť není vhodná jen pro markeťáky, managery a HRisty dokazuje třeba profil Františka Rejzka, který se věnuje restaurování a umění obecně a mě moc baví, ačkoliv je úplně mimo můj obor.
Mimochodem, právě na LinkedIn je nejlepší marketingová strategie propagovat značku přes osobní profily!
IV. Zapojte se do skupin na Facebooku
Abyste rychle našli nějakého člena, použijte vyhledávání členů a možnosti třídění.
Velký potenciál aktuálně mají i skupiny na Facebooku. Nebojte, nemusíte si hned jednu zakládat, ale pokuste se najít a přidat se do takové, která spadá pod vaše téma odbornosti. Má to pro vás hned několik výhod.
Zjistíte, co aktuálně řeší vaše cílovka – můžete se inspirovat pro vlastní příspěvky.
Můžete publikovat zajímavé inspirativní příspěvky – třeba svoje články, díky kterým dostanete uživatele na web nebo sociální sítě a samozřejmě se zviditelníte.
Můžete komentovat a odpovídat na dotazy – tím upevníte svůj status odborníka aniž byste si museli dělat přímou reklamu.
Moje oblíbené skupiny:
Markeťačky určitě znají skupinu #HolkyZMarketingu
Inspiraci ohledně FB reklamy hledám ve skupině Modrokrevníci
Být aktivní mě motivuje skvěle udržovaná skupina Fitness Motivation CZ – ukázka, jak by skupina měla byznysově fungovat.
V. Buďte aktivní, budujte virtuální přátelství
Co odlišuje úspěšné profily od těch neúspěšných? Kvalitní obsah, samozřejmě. No jo, ale znám spoustu profilů, které tvoří inspirující a užitečný obsah doprovázený krásnými fotkami, přesto mají minimum sledujících… Důvod je prostý! Nekomunikují s ostatními uživateli sociálních sítí, nebudují virtuální přátelství.
Můj tip:
Najděte si profily (ať už na Instagramu, LinkedIn nebo Twitteru) nebo skupiny (na Facebooku nebo LinkedIn), které jsou pro váš byznys relevantní – věnují se stejnému tématu, mají stejnou cílovku,… – a snažte se s nimi pravidelně komunikovat. Pro představu: já se řídím pravidlem tří – každý den okomentovat tři příspěvky na Instagramu a LinkedIn, tři příspěvky ve skupinách na Facebooku. Zdá se to jako minimum, ale uvidíte, jak se vám za chviličku zvedne engagement na vašich stránkách. Jde jen o to, zvládnout tenhle proces dodržovat dlouhodobě.
Snažte se označovat ostatní uživatele sociálních sítí (obzvlášť ty vlivnější) ve svých příspěvcích, kde to dává smysl. Sdílejte (přiměřeně) jejich obsah, který vám přijde zajímavý pro vaše publikum. Je to ideální způsob, jak na sebe upozornit. Když na vás takový „power“ účet zareaguje, zvýší to velmi výrazně váš dosah (platí hlavně na LinkedIn a Twitteru).
Reagujte na VŠECHNY komentáře a zprávy, které vám přijdou. Ať už jsou pozitivní nebo negativní. Nezapomeňte, že každý komentář pomáhá vašemu příspěvku, aby byl víc vidět. Zároveň si tak tvoříte vztah se svými sledujícími. A nezapomeňte u svých příspěvků klást otázky – vybídnete tak své sledující ke komentování.
VI. Sdílejte svoje know-how; dokumentujte, co děláte
Proč by vás lidé měli na sociálních sítích sledovat? Přece proto, že jim něco dáváte, inspirujete je, mají z vás užitek! Nebojte se proto odhalit část svých vědomostí – ukážete svoji expertízu, a když budete mít štěstí a váš obsah bude dost zajímavý, dočkáte se sdílení. A to je přesně to, co chcete.
V praxi se často setkávám s tím, že podnikatelé či markeťáci už ani nevidí, jaké zajímavé věci se v jejich běžném pracovním procesu odehrávají. Ukažte svým sledujícím váš každodenní život – možná se budete divit, jak veřejnost zajímají obyčejné povinnosti, které vám přijdou nudné. Inspirovat můžete tím, jak se vzděláváte, čím se udržujete v kondici, co děláte pro svůj byznys.
Moje oblíbené čtení na tohle téma je knížka „Ukaž co děláš“ Austina Kleona plná inspirace.
Doporučuji si pro každou sociální síť vytvořit „redakční plán“ na týden či čtrnáct dní dopředu. Zaprvé – ušetří vám to strašnou spoustu času. Zadruhé – uvidíte hezky pohromadě, jaký obsah dáváte kam, nebudete se duplikovat a alespoň já bývám kreativnější, když se půl hodiny v kuse soustředím na jedno téma. Průběžně si zapisujte inspirace na témata, která vás zaujala, a která byste mohli výhledově zpracovat.
VII. Zjistěte, co se o vás píše
Zkoušeli jste si někdy vygooglit svoje jméno? A co jste našli?
Já právě z důvodu, že Martina Dvořáčková je poměrně časté jméno, které je v onlinu dost vidět (bohužel nejen ve spojení s mou osobou) , zvolila „značku“ digiholka, kterou se snažím budovat společně se svým jménem.
Jednou za čas zadejte svoje jméno nebo relevantní slovní spojení, pod kterým byste chtěli být nalezitelní, do vyhledávače. Možná budete mile překvapení, možná zjistíte, že něco je špatně.
Doufám, že vám článek ukázal alespoň začátek cesty. Budování značky (i té osobní) je běh na dlouhou trať. Odměna je ale sladká. Kdo by nechtěl být lídrem ve svém oboru?
Budujete si svoji značku? Na jakých sítích jste aktivní? A daří se vám, nebo ještě cítíte rezervy?
Comments